Nuklearmedizin 1992; 31(03): 80-83
DOI: 10.1055/s-0038-1629606
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Diagxxnostic Accuracy of 99mTc-Anti-CEA Immuno- scintigraphy in Patients with Liver Metastases from Colorectal Carcinoma

E. Bock
1   From the Departments of Nuclear Medicine
,
W. Becker
1   From the Departments of Nuclear Medicine
,
J. Scheele
2   From the Departments of Surgery, Friedrich-Alexander University, Erlangen-Nürnberg, FRG
,
F. Wolf
1   From the Departments of Nuclear Medicine
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 05 August 1991

16 December 1991

Publication Date:
04 February 2018 (online)

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Zusammenfassung

17 Patienten mit 43 Lebermetastasen kolorektaler Karzinome wurden der Immunszintigraphie (IS) mit 99mTc-markierten monoklonalen Anti-CEA-Antikörpern (BW 431/26) unterzogen. Im Hinblick auf die Gesamtzahl der Raumforderungen wurden Sensitivität und diagnostische Treffsicherheit mit 21% bestimmt, bezogen auf die Patientenzahl betrugen sie 47% (mindestens eine positive Darstellung bei multiplen Metastasen) bzw. 77% bei nur einer Solitärmetastase. Die Sensitivität wurde durch Verwendung der SPECT- Technik nicht wesentlich verbessert. Eine Korrelation mit den Serum-CEA- Spiegeln ließ sich nicht nachweisen. Am besten schienen sich Lebermetastasen mittlerer Größe mit mäßiger Tumornekrose darzustellen. Die Ursache für die geringe Sensitivität ist vor allem in der ausgeprägten unspezifischen Anreicherung 99mTc-markierter Antikörper im RES der Leber zu sehen. Im Augenblick scheint die Immunszintigraphie lediglich eine ergänzende Methode zu konventionellen diagnostischen Maßnahmen darzustellen.

Summary

17 patients with 43 liver metastases from colorectal carcinoma were studied by immunoscintigraphy (IS) using a 99mTc-labelled monoclonal anti-CEA antibody (BW 431/26). Sensitivity and diagnostic accuracy were 21 % for alf liver lesions, but 47% considering the number of patients (at least one positive finding out of multiple metastases) and 77% in patients with a single metastasis. SPECT imaging did not improve sensitivity markedly in this series. There was no correlation with CEA serum levels. Liver metastases of intermediate size with moderate tumour necrosis seem to be favourable to IS. Major reason for the low sensitivity is the poor tumour-to-background ratio caused by high unspecific uptake of 99mTc-labelled antibodies in the RES of the liver. At the moment, IS seems be only a supplementary method to conventional diagnostic procedures.